Кожен десятий українець щодня читає книжки, зате кожен третій не робить цього ніколи, показало нове дослідження про читацькі уподобання громадян.
Культурно-видавничий проект “Читомо” здійснював опитування разом із цифровим видавництвом GUTENBERGZ та у співпраці із соціологічним Центром Разумкова. Дослідження відбулося завдяки гранту Українського культурного фонду.
Більшою чи меншою мірою цікавляться читанням понад 75% українців, і лише 20% воно зовсім не потрібне. Люди вважають, що воно сприяє саморозвитку і професійному зростанню, допомагає розслабитися і налагодити соціальні зв’язки.
“Коли ми починали це дослідження, то були досить скептичні. <...> Проте результати нас здивували — можемо відзначити позитивну динаміку у зростанні книжкової аудиторії, позитивні тенденції у мовному, жанровому і навіть гендерному аспектах”, - розповіла Ірина Батуревич, співзасновниця “Читомо” і координаторка проекту.
“Цими даними не соромно ділитися із закордонними колегами і заявляти про перспективність книжкового ринку, спираючись на конкретні цифри”, - додала вона.
Та за кордоном ситуація все-таки більш оптимістична: за даними інституту GfK, майже 60% людей в Євразії, Америці й Австралії читають книжки щодня або кілька разів на тиждень. Найвищий показник - у Китаю (70%), а найнижчий - в Австралії (42%). В Україні ж він становить трішки більше, ніж 27%.
Але все йде до кращого: читацький попит в Україні зростає. На початку 2013 року компанія Research&Branding Group визначила, що понад половину українців (51%) не читають книжок. Зараз їх лише 30%.
Однак видавничому бізнесу все одно нелегко: люди не надто охоче витрачають гроші на читання. Жодної книжки за рік не купили 59.6% громадян, а від однієї до п’яти придбали 28.7% людей. Українські видавництва ще менш популярні. 68.1% людей не купили жодної книжки, виданої у нас. Половина придбаних видань коштувала менше, ніж 100 гривень.
Щораз більше читачів надають перевагу електронним книжкам, і зазвичай вони за них не платять. Втім, любителів друкованих видань досі більше: 67% проти 31%. Аудіокнижки в Україні поки не супер-популярні: їх слухає 16.9% громадян.
Класика - вона на те й класика, щоб її читали постійно. Ці твори - найпоширеніше читання серед українців. За ними - сучасні детективи й любовні романи.
У десятці найцікавіших жанрів - фантастика, фентезі, трилери, містика, жахи, науково-популярні видання, бізнес-література, а також книжки із психології та саморозвитку. У виборі книжки читачі переважно послуговуються рекомендаціями друзів і анотаціями. Крім того, важливу роль відіграє ім’я автора.
“Живим класиком” української літератури можна без вагань назвати Ліну Костенко. Вона помітно випереджає решту авторів за впізнаваністю. Але знають її все одно критично мало людей - лише 10% українців. Повільно, але впевнено наздоганяє її Сергій Жадан (7%). На п’яти йому наступають Юрій Андрухович (4.7%) і Окана Забужко (4.3%). До топ-5 також ввійшов Василь Шкляр (3.9%).
Усі результати дослідження шукайте на сайті “Читомо”.
Щоб дізнаватися першими про книжові новини, підписуйтеся на наші соцмережі - Facebook та Instagram.